27.11.14



Pizza fredag. 
Min man vill väldigt ofta beställa pizza & kebab. Det är något som lockar honom & inte mig. Jag tycker att det typen av mat är gott - men inte varje vecka.
För någon månad sedan hittade han på att det var kekabens dag & yes vi åt just kebab den dagen.

Att göra egen pizza tilltalar mig mycket mer. Vi gör både egen deg & tomatsås. 
Rör ett paket jäst i 2dl ljummet vatten. Blanda i 1msk olja, 5dl mjöl & lite salt.
Till tomatsåsen mixar vi, 1 burk krossade tomater tillsammans med 3 vitlöksklyftor en knippe färsk basilika & salt-peppar.
Kavla ut degen lagom stor för en långpanna eller gör fyra mindre rundlar.
Bred på tomatsåsen & gå all in på påläggen. Parmaskinka, mozzarella, körsbärstomater & pesto brukar vara standard här. Kidsens sida blir med skinka, tomater & ananas. #basic

Grädda först botten & tomatsåseni 5 minuter & grädda sedan färdigt den med allt i ytterligare 10-15 min.

Kasta gärna på lite bladsallad när pizzan är färdiggräddad - det ger en känsla av att den är nyttig! #ler

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar